woensdag 18 september 2013

Mini-feuilleton Karel Cavia


Het mini-feuilleton in vijf delen, met een nieuw avontuur van Karel Cavia, begint vandaag met het eerste deel. Het is bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar maar oudere kinderen, zoals mijn oudtante Emma in Schellingwoude, die 93 is, en mijn suikeroompje Lambertus uit Burgerbrug, die volgende maand zijn 88e verjaardag viert, lezen het ook. Ze hebben weliswaar een bril met glazen zo dik als een jampotbodem op hun neus, maar vanwege de grote letter kunnen ze de boeken over Karel met gemak en veel plezier lezen. En zij zeggen dat kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen ook de boeken van Karel kunnen kopen omdat achterin het boek een cd is gestopt waarmee alle verhalen kunnen worden afgeluisterd. 





Aflevering 1 - KAREL LEEST VOOR

Karel Cavia krijgt een brief van Roos uit Eindhoven. Ze schrijft: ‘Ik heb het eerste deel van Karel Cavia gelezen en ik heb er erg om moeten lachen. Ik zit in groep vijf van de Reigerschool en ik heb juf gevraagd of ik een spreekbeurt mag houden over het boek ‘Karel Cavia.’ Roos heeft bij de brief een mooie tekening gestopt van een cavia met een rode roos in zijn pootjes, die Karel zeker in huis gaat ophangen.

Karel is blij. Weer een kind dat zijn avonturen volgt en er ook om kan lachen. ,,Weet je wat, ik stuur haar het tweede deel, kan ze nog meer om mij lachen.’’
Zo gezegd zo gedaan, Karel doet deel twee op de post en krijgt een paar dagen later een dankbriefje van Roos. En Roos richt ook een paar woorden aan de schrijver van Karel Cavia. Ze vraagt: ‘Is het misschien mogelijk dat u eens in de klas komt voorlezen?’

De schrijver overlegt met Karel. ,,Zal ik naar Eindhoven gaan? Is wel een eind weg van Noord-Holland, waar we wonen.’’
,,Ja, natuurlijk moet u gaan’’, zegt Karel. ‘U leest toch wel vaker voor op scholen en in bibliotheken? De Rosj Pinaschool in Amsterdam is ook een flink stuk weg en de bieb van Kampen lag ook niet naast de deur.’’
,,Je hebt gelijk, Karel, ik zal schrijven dat ik wel wil komen voorlezen.’’

,,Wacht eens, mijnheer Bouber,’’ zegt Karel, ,,als u er tegenop ziet,  wil ik wel gaan...’’
,,Jij? Ga jij voorlezen?’’ roept de schrijver verbaasd. 
,,Ja, waarom niet, ga ik een beetje hoger staan, zodat ze me goed kunnen zien.’’
,,Nou, ik vind het best, maar dan moet ik je zeker rijden?’’
,,Ja, wel graag, want op mijn fietsje naar Eindhoven is al gauw een hele dag trappen.’’
De schrijver moet lachen. ,,Je denkt toch niet dat ik je dat hele eind op je fietsje laat gaan? Met die korte pootjes van je... Ben je mal man, natuurlijk wil ik je wel rijden.’’

Karel Cavia en de schrijver parkeren de auto in de Reigerstraat in de Vogelbuurt. Er staan mooie huizen en de school is een groot stenen gebouw met hoge ramen en een fraaie  toegangspoort.
,,De oude mijnheer Philips heeft de school gesticht en zijn zoon heeft hier nog lessen gevolgd’’, zegt de concierge, die de deur open deed.

Karel Cavia en de schrijver lopen naar Klas 5a, die nog les heeft. Roos is net klaar met haar spreekbeurt. Ze krijgt er een ‘goed’ voor en de klas klapt voor de presentatie.    De juf van die klas heeft in een mail aan de schrijver gevraagd of klas 5b ook mag meeluisteren. Dat vond Karel goed. ,,Hoe meer zielen hoe meer vreugd’’, zei hij opgewekt.

Karel blijft nog even op de gang staan wachten tot de schrijver uit de klas terugkomt. Die zegt: ,,We moeten naar boven, Karel, twee verdiepingen hoger, vier trappen op. Er komen twee klassen luisteren en kijken en daarom heeft de juf de toneelzolder ingericht.’’

Er staan meer dan 50 stoeltjes in zes rijen achter elkaar, net als in de bioscoop. En voorin de zolderverdieping zijn tien tafeltjes tegen elkaar aangeschoven. Ze vormen een aaneengesloten hoog blok waarop een stoel staat. Het is de bedoeling dat de schrijver op dit toneel op die stoel gaat zitten.

Maar dan zien de kinderen een cavia, een flinke, grote aardekleurige cavia met een broek met bretels en een petje met een K er op.
Ze weten onmiddellijk dat dit Karel moet zijn. De klas joelt en schreeuwt:,,Karel! Karel! Mag ik je handtekening...’’
,,Straks’’, zegt Karel en hij wuift de kinderen terug naar hun stoeltjes.
(Wordt vervolgd)

LEZEN EN LUISTEREN. De boeken van Karel Cavia - deel I (‘De enige, echte, originele Karel Cavia’) en deel II (‘Karel zet de klas op stelten’) – zijn in alle boekwinkels te koop en bij bol.com en andere webwinkels. Ze zijn ook, zonder portokosten, via de website van Karel (www.karelcavia.nl) of webwinkel van uitgeverij De Liefde te bestellen. (www.uitgeverijdeliefde.nl) Elk boek heeft een cd achterin met daarop de door schrijver Rob Bouber ingesproken verhalen. Dus lezen en luisteren in één koop: 12,95 euro. Speciaal voor de Kinderboekenweek die in aantocht is maken we een gratis te downloaden interactief iBook voor iPad bezitters. Let op meldingen op de Facebookpagina van Karel Cavia. 
Wordt vriend van Karel!

Klik hier: www.facebook.com/karelcavia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten