zondag 22 september 2013

EIGENWIJZE KAREL – Aflevering 5 van mini-feuilleton Karel Cavia


Dit is de vijfde en laatste aflevering van het mini-feuilleton, een nieuw avontuur van Karel Cavia. Het is bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar maar oudere kinderen, zoals mijn oudtante Emma in Schellingwoude, die 93 is, en mijn suikeroompje Lambertus uit Burgerbrug, die volgende maand zijn 88e verjaardag viert, lezen het ook. Ze hebben weliswaar een bril met glazen zo dik als een jampotbodem op hun neus, maar vanwege de grote letter kunnen ze de boeken over Karel met gemak en veel plezier lezen. En zij zeggen dat kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen ook de boeken van Karel kunnen kopen omdat achterin het boek een cd is gestopt waarmee alle verhalen kunnen worden afgeluisterd.



Aflevering 5: Eigenwijze Karel

De schrijver zegt: ,,Er was een jongen in de klas van Roos die vroeg aan mij of ik Karel niet erg eigenwijs en brutaal vond.
Ik antwoordde: ‘Hij zit er straks zelf bij, dus ik moet opletten wat ik zeg. Ik kan niet helemaal ronduit praten want anders krijg ik het de hele terugweg te horen: ‘O, vond u mij eigenwijs’ of ‘O, vond u mij brutaal?’ Laat ik eerlijk zijn: soms is hij zo brutaal als de beul, maar hij is ook heel charmant. Enne... eigenwijs? Tja... hij weet soms ook meer dan de meester in de klas.’

‘Zo is dat’ zegt Karel.

‘Wat heb je allemaal al beleefd, Karel? Wat doe je zoal de hele dag?’ vraagt een meisje in de zaal.

‘Heb je even een uurtje?’ zegt Karel monter en hij gaat er eens goed voor zitten.
‘Ik kan een band plakken van mijn fietsje...
Ik heb een hit geschreven...
 Ik ben artiest geweest en dat ben ik nog trouwens...
Ik heb met Sven Kramer op de Jaap Edenbaan geschaatst...
Ik zit op yoga en ik ga op dansles...
Morgen ga ik op de brommer van mijn neef Daan Cavia rijden..
Ik kan jodelen...
Ik doe mee aan een televisiequiz...
En de vader en moeder van Plien kopen een huisdier voor me...’

Een jongen die in het toneelzaaltje zit, roept: ‘Wat voor dier, Karel?’

‘Ik denk een hond, eentje uit het asiel...’

‘Maar wat voor een Karel, een herder of een Sint Bernhardshond?’

‘Maakt me niet uit, als ie maar lief is...’

‘Maar een herder is toch veel te groot voor je?’

‘Nou, dan een retriever of een labrador.’

‘Die honden zijn ook veel te sterk voor jou, als je die gaat uitlaten, trekken ze je ondersteboven.’

‘Dan een poedel of een teckel.’

De jongen zegt: ‘Ook die sleuren je zo mee, je bent niet sterk genoeg voor een hond.’

‘Nou...’, zegt Karel, nadat hij een paar tellen heeft nagedacht, ‘dan ga ik op de sportschool trainen. Ik ga daar push ups doen en gewichtheffen en aan de rekstok optrekken...’

De jongen zegt: ‘Als je het mij vraagt, kun je beter een chihuahua nemen. Dat is tenminste een hond van jouw maat. Die chihuahua’s wegen soms maar 1 kilo en ze zijn niet hoger dan 16 centimeter. En dan zul je toch nog flink moeten trainen op de sportschool om dat hondje in toom te houden...’


LEZEN EN LUISTEREN. De boeken van Karel Cavia - deel I (‘De enige, echte, originele Karel Cavia’) en deel II (‘Karel zet de klas op stelten’) – zijn in alle boekwinkels te koop en bij bol.com en andere webwinkels. Ze zijn ook, zonder portokosten, via de website van Karel (www.karelcavia.nl) of webwinkel van uitgeverij De Liefde te bestellen. (www.uitgeverijdeliefde.nl) Elk boek heeft een cd achterin met daarop de door schrijver Rob Bouber ingesproken verhalen. Dus lezen en luisteren in één koop: 12,95 euro.
Binnenkort op het Blog Karel Cavia weer een nieuw mini-feuilleton. 

1 opmerking: