vrijdag 20 september 2013

Skateboarden. Aflevering 3 van het mini-feuilleton Karel Cavia

Vandaag de derde aflevering van het mini-feuilleton in vijf delen, met een nieuw avontuur van Karel Cavia. Het is bedoeld voor kinderen van 7 tot 12 jaar maar oudere kinderen, zoals mijn oudtante Emma in Schellingwoude, die 93 is, en mijn suikeroompje Lambertus uit Burgerbrug, die volgende maand zijn 88e verjaardag viert, lezen het ook. Ze hebben weliswaar een bril met glazen zo dik als een jampotbodem op hun neus, maar vanwege de grote letter kunnen ze de boeken over Karel met gemak en veel plezier lezen. En zij zeggen dat kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen ook de boeken van Karel kunnen kopen omdat achterin het boek een cd is gestopt waarmee alle verhalen kunnen worden afgeluisterd.





SKATEBOARDEN – Aflevering 3 van het mini-feuilleton Karel Cavia  

De kinderen gaan er eens goed voor zitten. Ze voelen dat het spannend wordt. Want Karel heeft nog nooit zelf een verhaal geschreven en het lijkt erop alsof hij het nu zo uit zijn blootje bolletje gaan oplepelen. Hij heeft niets op papier. Hij begint gewoon zo te vertellen.

Het is muisstil in de zaal. Ook de schrijver houdt zijn adem in. Wat lapt die rare Karel hem nou toch weer?

,,Ik ga jullie een verhaal vertellen over een halfpipe. Weten jullie wat dat is?’’
,,Jaaa’’,  roepen sommige kinderen, ,,daar kan je in skaten en boarden.’’
,,Juist’’,  zegt Karel, ,,dat skaten maar ook boarden is nogal een ruwe sport. Daarom zie je meestal alleen maar jongens op de baan. Meisjes kunnen het misschien wel, maar durven het niet. Jullie kennen Plien en Pieter wel he? Ja, precies. Die wonen bij mij in huis. Let op wat Plien en Pieter overkomt bij de skatebaan.’’

Karel schraapt zijn keel, kijkt ernstig en begint te vertellen: ,,Plien en Pieter lopen langs de skatebaan die ongeveer 100 meter ten westen van hun school in een plantsoen is aangelegd.’’

‘Jee, wat gaaf is dat zoals die jongen daar naar beneden roetsjt en dan aan de andere kant weer boven komt’, zegt Pieter tegen Plien. ‘Wat kan-ie goed zijn evenwicht bewaren. Als hij helemaal omhoog gaat, ligt hij zowat plat in de lucht.’
‘Ja’, zegt Plien, ‘hij kan heel goed zijn balans houden. Ik denk dat hij het skaten aardig onder de knie heeft. Maar echt moeilijk is het niet, zo’n beetje heen en weer roetsjen en als je bovenin bent moet je je lichaam een halve slag draaien.’
‘Dat kun je nou wel zeggen maar zo simpel is dat skaten niet.’
‘O nee?’, zegt Plien. ‘Je moet niet bang zijn, je durven laten gaan. Voldoende vaart maken. Kwestie van snelheid behouden.’

Een wat oudere jongen die het gesprek tussen broer en zus hoort, zegt: ‘Zo meissie, jij denkt dat het zo makkelijk is. Nou ik kan je verzekeren dat het moeilijker is dan je denkt. Pas als je je angst overwint, kun je die halfpipe aan.’
‘Je bedoelt dat je niet bang moet zijn om te vallen?’ vraagt Plien. ‘Nou dat komt goed uit, want dat ben ik ook niet.’

De jongen zegt: ‘Er komt echt wel wat meer bij kijken. Je moet er goed voor trainen en voor meisjes is het al helemaal niets want je komt onder de blauwe plekken te zitten.’
Plien voelt zich uitgedaagd. Als iemand tegen haar begint over meisjes die iets niet kunnen, dan is zij snel in haar eer aangetast. Ze zegt ijskoud: ‘Wedden dat ik op de andere kant veilig boven kom?’
‘Nou dat wil ik wel eens zien. Daar wil ik zeker om wedden’, zegt de jongen.
Plien zegt: ‘Ik heb geen skates bij me. Is het ook goed als het ik het met jouw skateboard doe?’
De jongen grinnikt. ‘Jazeker mag je hem lenen. Laat maar zien wat je kunt.’ De andere kinderen, die bij hun in de buurt staan, onderbreken hun spel. Ze zijn benieuwd of dit meisje iets kan presteren op de baan die er in de zon vandaag hard blikkerend uitziet. 
(wordt vervolgd)

LEZEN EN LUISTEREN. De boeken van Karel Cavia - deel I (‘De enige, echte, originele Karel Cavia’) en deel II (‘Karel zet de klas op stelten’) – zijn in alle boekwinkels te koop en bij bol.com en andere webwinkels. Ze zijn ook, zonder portokosten, via de website van Karel (www.karelcavia.nl) of webwinkel van uitgeverij De Liefde te bestellen. (www.uitgeverijdeliefde.nl) Elk boek heeft een cd achterin met daarop de door schrijver Rob Bouber ingesproken verhalen. Dus lezen en luisteren in één koop: 12,95 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten